Onboarding Süreci

Onboarding Süreci

İlk 90 Günde Yeni Çalışanların Adaptasyonunda Olması Gerekenler

 

Yeni bir çalışanın işe başladığı ilk 90 gün, sadece o kişinin değil, şirketin gelecekteki verimliliğinin de şekillendiği kritik bir süreçtir. Bu dönem; işin öğrenilmesi, kültürün tanınması, ekip dinamiklerine uyum sağlanması ve motivasyonun oturması açısından belirleyicidir.

Araştırmalara göre çalışanların %33’ü ilk 6 ay içinde işten ayrılmayı düşünmektedir ve bunun başlıca sebebi zayıf bir onboarding (uyum) sürecidir. Bu nedenle ilk 3 aylık dönem, şirketlerin kesinlikle stratejik olarak yönetmesi gereken bir süreçtir. Bu 3 aylık dönemde çalışan motivasyonu ve kurumsal bir şirket çizgisinde nelere dikkat edilmesi gerekiyor ;

1. İlk Gün

Birçok kurum, yeni başlayan personele ilk gün için bir plan sunmaz ya da gerekli hazırlıkları yapmaz. Bilgisayar, telefon veya gerekli yazılımların hazır olmaması, ofis içinde kimin ne yaptığını bilmemesi, çalışanın masasının henüz hazır olmaması ve ortada kalması gibi durumlar; çalışanın, ilk izlenimini ve gelecekteki kararlarını büyük ölçüde olumsuz etkileyecektir. Kurumsal bir firmanın; ilk gün için net bir planı olmalıdır. Çalışan masasında karşılama seti, hoşgeldin maili, gerekli araçlar,hesaplar ve şifrelerin hazırlamış olması gerekir.

2. Net Bir İş Tanımı Sunmamak

Yeni bir çalışan için en yorucu konulardan  biri de, “tam olarak ne yapması gerektiğini bilmemesi” dir. Birçok kurum, iş tanımının zamanla öğrenileceğini düşünür. Ancak sonuçlar, kafa karışıklığı, hata oranının artması, sorumluluk belirsizliği ve motivasyonun düşmesi şeklindedir. Aslında olması gereken; yazılı görev listesi, örnek işlerin tanımlarının verilmesi ve  günlük hedeflerin belirlenmesi ve çalışana bildirilmesidir.

3. Yeni Çalışanı Yalnız Bırakmak (Buddy/Mentor Eksikliği)

Yeni çalışanlar, sosyal ve operasyonel yönde yalnız bırakılmaktadır. Deneyimli olarak alınan çalışanlardan her şirketin iç işleyişini bilmesi beklenmektedir. Bu beklenti, çalışanın soru sormakta çekinmesine  ve uyum sağlamakta zorlanmaya sebep olur. Oysa ki işe alındığında kendisine en az bir hafta destek olacak kişi atandığında bu sorunlar yaşanmayacaktır.

4. Aşırı Bilgi Yüklemesi

Çalışanların hızla işe başlaması ve biran önce katma değer sağlanması için eğitimlerin birkaç güne sıkıştırılması öğrenmeyi zorlaştırır, bilgi karmaşasına ve aynı zamanda strese neden olur. Kademeli eğitim planlamak, alınan eğitimi, uygulama ve pekiştirme için alan tanır.

5. Düzenli Geri Bildirim Vermemek

Yeni çalışanın en çok ihtiyacı olan konulardan bir diğeri de  yönlendirme ve geri bildirimlerdir. İlk ay içerisinde haftalık görüşmeler yapılarak, çalışanın beklentileri ve memnuniyeti sorulmalıdır. Şirket içinde ve göreviyle ilgili performansı hakkında da geri bildirim verilmelidir.

6. Şirket Kültürünü Anlatmadan Beklentiler

Kültür anlatılmadan aidiyet beklenen çalışanlar kendini ait hissedemez. Bu nedenle, önce kurum kültürünü, şirket hedeflerini anlatan oryantasyon yapılması verimli olacaktır. Şirket kültürüne adaptasyon sağlaması için ise ekip tanışmaları ve sosyal uyum aktiviteleri düzenlenebilir. En kolay ve hızlı yapılan uygulama farklı departmanlarla düzenlenen öğlen yemeklerinin organize edilmesidir.

7. İlk 90 Gün İçin Yol Haritası Hazırlamamak

1- 30 Gün – Tanışma ve Adaptasyon 

30-60. Gün – Sorumluluk Alma, Görevler, Süreçlere katılım

60-90. Gün –Performans ve Uyum değerlendirme, 

İlk 90 gün için onboarding süreci, çalışanın kurum kültürüne uyumlanması, görev ve sorumluluklarının netleşmesi, performansının verimli olması için aşamalı bir planla yürütülmelidir.